Det er altid en nyhed under stor bevågenhed, når krydstogtrederierne søsætter spritnye skibe. Alle vil sejle med det nyeste skud på stammen, men i virkeligheden er der ingen grund til at afskrive de smukke ældre skibe. De bliver nemlig løbende istandsat, når de går i dok. I dette indlæg kan du blive klogere på, hvad det egentlig betyder.
I modsætning til både, som kommer på land fra tid til anden, så er krydstogtskibe mere eller mindre hele tiden i vandet, og derfor er de lovmæssigt forpligtet til at gå i dok med nogle års mellemrum. Når det sker, er det ikke kun tekniske reparationer, der bliver foretaget – skibet gennemgår ofte en større forvandling med f.eks. udskiftning af tæpper og møbler samt tilføjelse af nye restauranter og aktivitetsområder. Her er nogle af de mest almindelige opgraderinger, som krydstogtskibe får, når de er i dok:
Udskiftning af tæpper og møbler
Når et skib planlagt går i dok bliver mange af de bløde møbler i offentlige områder udskiftet. Dette inkluderer tæpper, gardiner og pyntepuder, som slides hurtigt på grund af den daglige brug. Ligeledes bliver sengetøj og håndklæder løbende skiftet ud, mens de bløde elementer i kahytterne bliver opfrisket efter behov, men ikke nødvendigvis ved hver dokning.
Møbler og andre faste installationer i kahytter og fællesområder bliver typisk repareret, men når de er for slidte, bliver de erstattet. Når et rederi beslutter sig for en større udskiftning af eksempelvis skriveborde, stole og natborde i alle kahytter, bliver dette typisk gjort under et dokophold.
Billede: Norwegian Viva
Tekniske opgraderinger og reparationer
Hvis et skib bliver sendt i dok på grund af en uforudset fejl, er den specifikke reparation naturligvis højeste prioritet. Men selv under rutinemæssige dokophold bliver der ofte foretaget teknologiske opgraderinger og mindre reparationer. Dette kan inkludere software- og hardwareopdateringer til broen, maskinrummet og køkkenet samt udskiftning af ældre dele i skibets tekniske systemer. Nogle af disse opdateringer kan foretages, mens skibet er i drift, men større tekniske forbedringer kræver ofte, at skibet ligger i dok.
Opgradering og fornyelse af offentlige områder
Dette er den mest spændende del for krydstogtgæsterne! Under et dokophold benytter rederier nemlig ofte chancen til at tilføje eller redesigne faciliteter for gæsterne. Det kan være alt fra nye restauranter og barer til udvidede aktivitetsområder.
Alle de store rederier opdaterer regelmæssigt deres skibe ved at redesigne eksisterende områder, ændre farveskemaer eller i nogle tilfælde fuldstændigt ombygge dele af skibet. Forlystelsesområder som vandparker, klatrebaner, spabade og børneklubber er også blandt de faciliteter, der ofte bliver opdateret.
Dokning giver derfor rederierne mulighed for at holde de ældre skibe opdaterede, moderne og relevante for krydstogtgæster, så de i højere grad lever op til standarden på de nye skibe.
Billede: Liberty of the Seas i dok
Tilføjelse eller omplacering af kahytter
Selvom det ikke er lige så almindeligt som de øvrige ændringer, så sker det fra tid til anden, at kahytter bliver tilføjet eller omplaceret under et dokophold. Dette sker typisk, hvis et rederi ønsker at skabe plads til nye faciliteter, som kan kræve, at kahytter flyttes eller ombygges. Dog er det sjældent, at helt nye kahytter tilføjes, da det ofte vil reducere de offentlige arealer.
Vedligeholdelse af skibets ydre og undervandsskrog
Mens skibets overflade vedligeholdes og males regelmæssigt, mens skibet er i drift er undervandsskroget kun tilgængeligt, når skibet er i dok. Når skibet er oppe af vandet, bliver bunden inspiceret, højtryksrenset og sandblæst for at fjerne rust og gammel maling. Herefter påføres et nyt beskyttende lag maling for bl.a. at beskytte mod fremtidig rust. Skibets anker, ankerkæde og fortøjningskabler bliver også undersøgt for skader og udskiftet om nødvendigt.
Billede: Royal Caribbean skib i dok
Sjove historier om krydstogtskibe i dok
Kæmpe investeringer
Det er ganske enkelt imponerende, hvordan rederierne løbende forvandler de ældre skibe, så de lever op til gæsternes forventninger om moderne faciliteter. Men det er heller ikke en billig omgang; I 2020 gennemgik Norwegian Spirit den hidtil største renovering i Norwegian Cruise Lines’ historie, da rederiet brugte – hold fast – 100 millioner dollars på skibet fra 1998! Her tilføjede man bl.a. seks nye restauranter, syv nye barer og lounger, udvidede offentlige områder samt moderniserede og tilføjede nye kahytter.
Nogle skibe forlænges
Det lyder næsten som en røverhistorie, men ikke desto mindre er det sandt; indimellem har rederierne så store ideer til deres ældre, mindre skibe, at de beslutter sig for at skære skibet midt over, tilføje en ny sektion og derefter sætte det sammen igen. Royal Caribbean har f.eks. gjort det med Enchantment of the Seas, Silversea Cruises med Silver Spirit og MSC Cruises med alle fire skibe i Lirica-klassen (Lirica, Armonia, Sinfonia og Opera).
Billede: Silver Spirit bliver forlænget
Udskudt på grund af Corona-pandemien
I foråret 2025 får Allure of the Seas langt om længe en overhaling, og når vi siger ’langt om længe’, så er det virkelig langt om længe. Skibet skulle nemlig have været igennem en større renovering i 2020, som måtte udskydes pga. Corona-pandemien. Men nu sker det endelig, og der er store ændringer på vej! Bl.a. tilføjer man nye vandrutsjebaner, kahytter, 10-etagers rutsjebanen the Ultimate Abyss, nye spisesteder og aktiviteter, så skibet i højere grad ligner de nyere Oasis-class skibe. Dette er ligeledes en 100 millioner dollars opgradering!