At runde en af livets milepæle er en særlig begivenhed, som fortjener at blive fejret. Uanset om der er tale om en rund fødselsdag, en bryllupsdag eller måske et jubilæum, er der mange måder at markere livets højdepunkter på. En mulighed, der vinder popularitet, er at rykke festen til havs og invitere familie og venner med på krydstogt.
Undgå stressfuld planlægning
Du kender det nok godt. At planlægge en stor fest kan være et større koordineringsarbejde at få til at gå op. Der er mange ting, der skal købes, bestilles, klargøres – og en pokkers masse udgifter, der nemt kan overstige det egentlige festbudget. Det store arbejde forud for festen kan tage pusten fra mange, og når dagen så endelig kommer, er den overstået på et splitsekund.
Rykker du festen ud på havet, kan du komme stressfaktorerne til livs. Når først rejsen er bestilt, kan du og dine gæster læne jer tilbage og se frem mod de mange uforglemmelige minder, der venter forude.
Skab nye minder med unik kvalitetstid
Krydstogtet er nemlig ikke bare en måde at forlænge festen, men en oplagt mulighed for at få kvalitetstid med dem du har nærmest. For hvor ofte kan du rive en uge ud af kalenderen og skabe nye, særlige minder til familiealbummet på tværs af generationer?
Særligt på de større skibe vil I opleve, at der er aktiviteter og underholdning for alle aldre og enhver smag. Vandhundene kan plaske rundt i pools og vandrutsjebaner, mens spillefuglene kan prøve lykken i kasinoet. De tørstige kan nyde farverige drinks i baren, mens madørerne får kulinariske madoplevelser i de mange restauranter ombord. Tag en dyst i minigolf eller kom ned i gear i spaen. Oplev storslåede teaterforestillinger eller nyd synet af solnedgangen fra din balkon. Det er en fornøjelse at se, hvordan store som små finder glæde i de mange muligheder, som et krydstogt tilbyder.
Gå på opdagelse i land
At fejre en stor begivenhed på et krydstogt giver dog ikke kun mulighed for unikke oplevelser ombord på skibet. Også på land kan I glæde jer til at udforske fascinerende destinationer. En bryllupsdag i paradisiske Caribien, en rund fødselsdag ved Middelhavets kyster eller en jubilæumsfejring i de norske fjorde – ruterne er mange! Uanset hvilken rejse du drømmer om at give dig selv og dine gæster, så er et krydstogt en oplagt mulighed for at opleve nye, spændende steder, hvor I kan få et indblik i kulturen, historien og de naturskønne skatte, der venter, hvilket gør fejringen endnu mere mindeværdig.
Få skræddersyet den perfekte rejse
Hos MyCruise er det vores fineste opgave at hjælpe dig med at finde den perfekte rejse til at danne ramme om din særlige begivenhed. Vi hjælper med at finde en rute og et skib, der passer til lige netop dine ønsker og assisterer gerne med at finde både fly og hotel, hvis der er behov for dette. Det bliver ikke lettere at arrangere festligheden, som du og dine gæster vil huske for altid.
Annika Møller
SoMe & Content Creator
Du kan måske også lide
Hvad sker der, når et krydstogtskib er i dok?
Det er altid en nyhed under stor bevågenhed, når krydstogtrederierne søsætter spritnye skibe. Alle vil sejle med det nyeste skud på stammen, men i virkeligheden er der ingen grund til at afskrive de smukke ældre skibe. De bliver nemlig løbende istandsat, når de går i dok. I dette indlæg kan du blive klogere på, hvad det egentlig betyder. I modsætning til både, som kommer på land fra tid til anden, så er krydstogtskibe mere eller mindre hele tiden i vandet, og derfor er de lovmæssigt forpligtet til at gå i dok med nogle års mellemrum. Når det sker, er det ikke kun tekniske reparationer, der bliver foretaget – skibet gennemgår ofte en større forvandling med f.eks. udskiftning af tæpper og møbler samt tilføjelse af nye restauranter og aktivitetsområder. Her er nogle af de mest almindelige opgraderinger, som krydstogtskibe får, når de er i dok: Udskiftning af tæpper og møbler Når et skib planlagt går i dok bliver mange af de bløde møbler i offentlige områder udskiftet. Dette inkluderer tæpper, gardiner og pyntepuder, som slides hurtigt på grund af den daglige brug. Ligeledes bliver sengetøj og håndklæder løbende skiftet ud, mens de bløde elementer i kahytterne bliver opfrisket efter behov, men ikke nødvendigvis ved hver dokning. Møbler og andre faste installationer i kahytter og fællesområder bliver typisk repareret, men når de er for slidte, bliver de erstattet. Når et rederi beslutter sig for en større udskiftning af eksempelvis skriveborde, stole og natborde i alle kahytter, bliver dette typisk gjort under et dokophold. Billede: Norwegian Viva Tekniske opgraderinger og reparationer Hvis et skib bliver sendt i dok på grund af en uforudset fejl, er den specifikke reparation naturligvis højeste prioritet. Men selv under rutinemæssige dokophold bliver der ofte foretaget teknologiske opgraderinger og mindre reparationer. Dette kan inkludere software- og hardwareopdateringer til broen, maskinrummet og køkkenet samt udskiftning af ældre dele i skibets tekniske systemer. Nogle af disse opdateringer kan foretages, mens skibet er i drift, men større tekniske forbedringer kræver ofte, at skibet ligger i dok. Opgradering og fornyelse af offentlige områder Dette er den mest spændende del for krydstogtgæsterne! Under et dokophold benytter rederier nemlig ofte chancen til at tilføje eller redesigne faciliteter for gæsterne. Det kan være alt fra nye restauranter og barer til udvidede aktivitetsområder. Alle de store rederier opdaterer regelmæssigt deres skibe ved at redesigne eksisterende områder, ændre farveskemaer eller i nogle tilfælde fuldstændigt ombygge dele af skibet. Forlystelsesområder som vandparker, klatrebaner, spabade og børneklubber er også blandt de faciliteter, der ofte bliver opdateret. Dokning giver derfor rederierne mulighed for at holde de ældre skibe opdaterede, moderne og relevante for krydstogtgæster, så de i højere grad lever op til standarden på de nye skibe. Billede: Liberty of the Seas i dok Tilføjelse eller omplacering af kahytter Selvom det ikke er lige så almindeligt som de øvrige ændringer, så sker det fra tid til anden, at kahytter bliver tilføjet eller omplaceret under et dokophold. Dette sker typisk, hvis et rederi ønsker at skabe plads til nye faciliteter, som kan kræve, at kahytter flyttes eller ombygges. Dog er det sjældent, at helt nye kahytter tilføjes, da det ofte vil reducere de offentlige arealer. Vedligeholdelse af skibets ydre og undervandsskrog Mens skibets overflade vedligeholdes og males regelmæssigt, mens skibet er i drift er undervandsskroget kun tilgængeligt, når skibet er i dok. Når skibet er oppe af vandet, bliver bunden inspiceret, højtryksrenset og sandblæst for at fjerne rust og gammel maling. Herefter påføres et nyt beskyttende lag maling for bl.a. at beskytte mod fremtidig rust. Skibets anker, ankerkæde og fortøjningskabler bliver også undersøgt for skader og udskiftet om nødvendigt. Billede: Royal Caribbean skib i dok Sjove historier om krydstogtskibe i dok Kæmpe investeringer Det er ganske enkelt imponerende, hvordan rederierne løbende forvandler de ældre skibe, så de lever op til gæsternes forventninger om moderne faciliteter. Men det er heller ikke en billig omgang; I 2020 gennemgik Norwegian Spirit den hidtil største renovering i Norwegian Cruise Lines’ historie, da rederiet brugte – hold fast – 100 millioner dollars på skibet fra 1998! Her tilføjede man bl.a. seks nye restauranter, syv nye barer og lounger, udvidede offentlige områder samt moderniserede og tilføjede nye kahytter. Nogle skibe forlænges Det lyder næsten som en røverhistorie, men ikke desto mindre er det sandt; indimellem har rederierne så store ideer til deres ældre, mindre skibe, at de beslutter sig for at skære skibet midt over, tilføje en ny sektion og derefter sætte det sammen igen. Royal Caribbean har f.eks. gjort det med Enchantment of the Seas, Silversea Cruises med Silver Spirit og MSC Cruises med alle fire skibe i Lirica-klassen (Lirica, Armonia, Sinfonia og Opera). Billede: Silver Spirit bliver forlænget Udskudt på grund af Corona-pandemien I foråret 2025 får Allure of the Seas langt om længe en overhaling, og når vi siger ’langt om længe’, så er det virkelig langt om længe. Skibet skulle nemlig have været igennem en større renovering i 2020, som måtte udskydes pga. Corona-pandemien. Men nu sker det endelig, og der er store ændringer på vej! Bl.a. tilføjer man nye vandrutsjebaner, kahytter, 10-etagers rutsjebanen the Ultimate Abyss, nye spisesteder og aktiviteter, så skibet i højere grad ligner de nyere Oasis-class skibe. Dette er ligeledes en 100 millioner dollars opgradering!
Hvilken destination er din ultimative ønskerejsedestination? Et sted, du ikke har oplevet før, men som du har drømt om at opleve i lang tid. Jeg har mange! Og hvis jeg kunne, havde jeg med glæde rejst rundt til dem alle én for én, så jeg kunne suge kultur og ekstraordinære oplevelser til mig. I de fleste tilfælde har jeg dog måttet lade det være i mine drømme. Det betyder også, at min reelle bucketliste er meget længere, end det ville være rimeligt at udsætte jer for! Jeg vil dog pointere de 10 destinationer, som ligger højest på denne liste over destinationer, jeg ønsker at opleve inden jeg dør. Bali Hvem drømmer ikke om et tropisk paradis med palmer, varmt sand mellem tæerne og kolde drinks? Man hører tit om det ekstraordinære rejsemål, Bali, og ser billeder af, hvor smukt der er. Men Bali har samtidig også meget andet at byde på; kunst, kultur, storbyer og smukke risterasser. Jeg er overbevist om, at Bali er et helt specielt og unikt rejsemål, og af den grund står den højt på min bucketliste. Cape Town Måske ikke en destination, som alle tænker på, men jeg har virkelig hørt meget godt om Cape Town, og den kultur, som de har dernede. Utrolig glade mennesker og den smukkeste natur, som bogstaveligtalt ligger lige midt byen. Den utrolige bjergkæde med Devil’s Peak, Table Mountain og Lion’s Head skriger simpelthen på, at jeg skal bestige dem. Byen, og også det omkringliggende område, har virkelig meget at byde på, som jeg slet ikke kan vente med at suge til mig. Santorini Når jeg tænker græske øer, så tænker jeg på hvide kalkstenshuse med blå sprosser på vinduerne, i massevis. Det er indbegrebet af Santorini, som vrimler med disse smukke huse. Jeg tror næsten ikke, at jeg kan forestille mig noget meget mere græsk, end det jeg ser på billeder fra Santorini. Ikke nok med skønheden, så er det også et stort ønske for mig at besøge Santorini for at opleve den autentiske græske stemning, spise noget lækkert græsk mad og drikke ouzo og vin, og bare nyde livet. Nuuk Jeg forestiller mig ikke noget meget smukkere end nordlyset - uden selv at have oplevet det. Det har bare altid stået meget højt på min bucketliste over ting, jeg vil nå at opleve. Desuden har jeg altid været fan af de lidt utraditionelle feriedestinationer. Lige så lækker som en ferieø nede i varmen kan være, mindst lige så spændende synes jeg en ferie på kolde Grønland med slædehunde og unik kulturhistorie lyder. Bora Bora Og her er så et af eksemplerne på de ekstremt lækre feriedestinationer med varme, bountystrande og eksotiske planter og dyr. Jeg kan snildt forestille mig at ligge på en af de lækre strande og slikke sol eller dykke i det krystalblå hav. Denne smukke ø kalder efter mig med de mange indbydende og spændende oplevelser, den har at tilbyde. Bridgetown Bridgetown er en relativt stor by, beliggende på østaten Barbados. Jeg ved ikke med jer, men når jeg hører ’Barbados’, tænker jeg varme sandstrande, palmer og drinks i lange baner. Indbegrebet af ferieparadis! Desuden er der også meget historie tilknyttet byen og øen, som er til at gå på opdagelse i, ved et besøg her til byen. Én ting er sikker; her er rig mulighed for at holde sig beskæftiget med spændende ting, samtidig med at du kan holde en fuldstændig afslappet ferie. Det er i hvert fald et stort ønske for mig at opleve dette caribiske paradis en dag. New York Når jeg tænker amerikansk storby, så tænker jeg automatisk på New York. New York er stedet, hvor man kan drømme stort. Det er stedet, hvor ingen bygninger er for høje, hvor ingen mennesker er forkerte og stedet, hvor mulighederne er uendelige! Jeg drømmer om at opleve Times Square, Central Park, Empire State Building og mange, mange, mange andre ting! Tokyo Endnu en storby på min liste, og denne er ikke mindst lige så unik som de andre. Det er verdens største by; Japans hovedstad, Tokyo. Denne by er kendt for det store antal indbyggere, store skyskrabere og kulturelle oplevelser. Eksempelvis er det ældste tempel i Tokyo, Sensoji, en inspirerende og unik kulturel oplevelse, hvor de lokale kommer til for at vifte hellig røg på sig. Sydney Byen står som nr. 5 på Forbes liste over top 50 steder at være i verden; og jeg kan godt forestille mig hvorfor! Sydney er jo indbegrebet af storby, kultur og ekstraordinære oplevelser. Oplevelser i mange forskellige afskygninger; lækre strande, kulturelle museer, spændende butikker, hyggelige caféer og en smuk botanisk have. Sydney har det hele! Alaska Alaska emmer af unikke natur- og dyreoplevelser. Her kan man komme helt tæt på et dyreliv, som er anderledes end nogen andre steder i verden. Fra hvalerne der svømmer i vandet, bjørnene der vogter i skoven, til ørnene, der flyver rundt i luften. Alaska er et paradis for alle der elsker naturoplevelser i særklasse, og dette er bestemt også grunden til at denne amerikanske stat ligger på min bucketlist!
Drømmen om de røde bukser: På krydstogt over Atlanten
At sejle over et verdenshav er en drøm for mange. Tanken om hav og atter hav, så langt øjet rækker, kan både virke afslappende, men måske også en smule skræmmende. For spørgsmålene er mange ved en sådan rejse. Bliver det ikke kedeligt med alle de dage til havs, hvad med høje bølger og voldsom søgang – og hvad skal man dog få tiden til at gå med? Da jeg gik ombord på Norwegian Prima i Barcelona en formiddag i slutnovember, for at sejle til New York sammen med min mand, vidste jeg ikke helt, hvad jeg skulle forvente. Jeg havde før sejlet med dette fantastiske skib, da jeg var en af de heldige, der var med til hendes dåb i Reykjavik i 2023, så den del var ikke ukendt. Men jeg havde aldrig før været på et krydstogt af denne længde (små to uger) og slet ikke en tur, hvor ca. halvdelen af tiden skulle tilbringes midt ude på et kæmpe hav uden land i sigte. At dette skulle blive vores bedste krydstogt til dato, havde jeg i hvert fald slet ikke forventet. Jeg vil her dele min personlige oplevelse af turen over Atlanterhavet og give et par tips med på vejen, hvis du har lyst til at tage samme rejse en dag. Skibet Når man vælger sit skib til en tur over et verdenshav, så bør man have med i sine overvejelser, om man har nok i en solstol og en god bog, eller om man godt kan lide at blive underholdt. Jeg hører nok mest til den sidste kategori, så derfor var valget af Norwegian Prima på ingen måde tilfældigt. Her findes der nemlig både underholdning til sportstossede typer som mig (3-etagers gokartbane, interaktiv minigolf, rutsjebaner både med og uden vand og meget, meget mere), så det bliver svært at kede sig selv med mange dage på havet. Men her er også masser af afslappende kroge, hvor man let kan sidde og nyde den beroligende udsigt og en god bog. Lige netop Prima-klassen har den fordel, at der, udover det almindelige soldæk med hovedpoolen, også er et soldæk på ydersiden af skibet på dæk 8. Her tilbragte vi utallige timer i de hyggelige loungemøbler, ved infinity-pools og i de tilstødende barer. Fordelen ved et sådant dæk, når man sejler mange dage i samme retning, er, at man ofte vil finde læ her ved blæsevejr, som kan være svært ved et almindeligt soldæk på toppen af skibet. Selv på de kølige dage, da vi nærmede os New York, kunne vi stadig sidde i solen og nyde udsigten på dette dæk. Valg af kahyt – og rute Vi valgte en rute der gik fra Barcelona med stop i Cartagena, via Azorerne og Bermuda til New York. Det er en lidt atypisk rute, da langt de fleste ture over Atlanten slutter i Florida eller i Caribien (hvor skibene jo oftest ”bor” om vinteren). Vi valgte dog turen med afslutning i New York, da jeg altid har ønsket at prøve at anløbe lige præcis den by på et krydstogt. Og det skuffede på ingen måde! De få steder vi ellers besøgte var over al forventning. Cartagena, i det sydlige Spanien, var en hyggelig lille storby, som stadig havde sin spanske charme intakt. Her nød vi bl.a. lækker tapas til priser, som man ikke troede var muligt mere. Ponta Delgada på Azorerne var også en meget positiv overraskelse og ikke et sted, man ellers lige besøger. Her blev vi allerede i indsejlingen budt velkommen af en stor flok delfiner, der sprang langs skibet. Øen bød på store naturoplevelser, som endda kunne opleves bare på en gåtur i den hyggelige bys mange store parker og ananasplantager. Bestemt et sted man gerne tager tilbage til! Sidst men ikke mindst så var indsejlingen i New York i aftenbelysning helt ubeskrivelig smuk. Man kunne se byen tårne sig op flere timer før ankomsten, og vi kunne let nyde både Frihedsgudinden og Manhatttans skyline dels fra vores balkon og dækket på skibet. Og lige præcis indsejlingen til New York var en af de ting, der afgjorde, hvilken side af skibet vi boede på. Vi ønskede netop at kunne se Frihedsgudinden fra vores balkon og valgte derfor at bo på bagbords side. Hermed fik vi også eftermiddagssolen og de smukke solnedgange hele vejen, da skibet jo nærmest sejler samme kurs. En helt perfekt kahytsplacering. Livet ombord Min frygt for kedsomhed, med de mange dage på havet, var helt uden grund. Der var virkelig mange aktiviteter fra skibets side i løbet af dagen i alle kategorier. Vi startede alle havdage i skibets aktivitetsarena, da vi hurtigt fik smag for amerikanernes svar på padeltennis, nemlig pickleball. Et sjovt spil som alle let kan deltage i. Derudover blev der også brugt tid på bordtennis eller en tur på gokartbanen – inden vi derefter tog turen ned på dæk 8 (via rutsjebanen på ydersiden af skibet) og fandt en hyggelig plads i solen tæt på baren. Her vil jeg lige slå et slag for at huske at tilkøbe drikkepakken hjemmefra, da den let bliver tjent hjem med de mange timer ombord. En anden ting som er en klar fordel ved en rejse med mange havdage, hvor man virkelig har mulighed for at prøve alle faciliteter ombord, er, at man ingen stress har med at komme op om morgenen, når skibet er i havn. Her kan man godt tillade sig at sove længere end normalt og faktisk nyde, at man har ferie. Generelt er der en meget afslappet og roligere stemning ombord, end jeg før har oplevet på krydstogtskibene – det er tydeligt, at alle ombord meget hurtigt kommer heeeeeelt ned i gear og bare nyder deres ferie i fulde drag. Lige på denne tur var gæsterne ombord en god blanding af europæere og amerikanere i alle aldre. En hel del par i 40-60’erne som os selv, ganske få børnefamilier og relativt mange alenerejsende, som hurtigt fandt hinandens selskab og havde en festlig tur. Så leder man efter en rejse at tage på alene, så kan jeg varmt anbefale at tage en tur over Atlanten. De mange dage på havet virker til at gøre alle ombord en anelse mere sociale. Vi fik i hvert fald adskillige nye bekendtskaber på rejsen. Altid hyggeligt. Søgang og jetlag Udover frygt for kedsomhed var store bølger og søgang min anden anke ved at tage denne tur. Jeg bliver selv meget let søsyg, men ved dog at det generelt er yderst sjældent, at man mærker noget på et krydstogt. Men hvad nu, når der er flere dage til land? På vores rute, som jo gik nordligt til New York, kunne man godt mærke de høje bølger nogle af dagene, men intet som gjorde os dårlige. Men har man let til søsyge, så bør man på en tur over Atlanten tage sine forholdsregler. Jeg benytter mig selv af noget så simpelt som en billig øreprop. Ved at gå med én øreprop i din styrende sides øre, så mærker du ikke søsyge. Det lyder underligt, men prøv det – det virker! En ting som man nok ikke tænker over på en transatlantisk tur er tidsforskellene. Du bevæger dig jo langsomt 6 timer bagud i tiden, indtil du rammer USAs østkyst. Men skibets kaptajn vælger selv løbende, hvornår du skal stille uret til den såkaldte skibstid, så du ikke behøver at holde øje med præcis, hvornår du sejler over de forskellige tidszoner. Det skønne er, at du ikke mærker tidsforskellen på samme måde, når den kommer løbende over flere dage. Det var i hvert fald første gang, vi har prøvet at ankomme i New York helt uden jetlag. Hvor, hvornår – og hvad koster den Transatlantiske krydstogter, som de kaldes, findes kun, når skibene flytter destination. Det vil sige, at de fleste sejler fra Europa til USA i efteråret (oktober – november) og fra USA til Europa i foråret (marts – maj). En sjælden gang af og til kan de også findes på andre tidspunkter af året, hvis skibet skal til ”service”, de såkaldte dry docks, i Europa. Af mystiske årsager, hvis du spørger mig, så er disse krydstogter altid ret billige. Man finder let en 14 dages tur for under 10.000,-, så her kan man næsten altid lave en god handel. Og rejser du alene, er der endda også ofte rigtig gode priser til singlerejsende. Næste rejse Vi er begge enige om, at dette krydstogt var en fantastisk oplevelse. Overraskende, festligt og utroligt afslappende. På alle måder var det bare en bedre rejse, end vi begge havde forventet. Og vi er sikre på, at vi snupper endnu en tur – næste gang skal vi bare prøve at sejle den anden vej fra vest til øst. Det er jo sejlerkutyme, at man må iføre sig røde bukser, når man har sejlet over Atlanterhavet. Om det også gælder med et krydstogtskib lader vi stå hen i det uvisse. Men uanset om man vil have røde bukser på eller ej, så får rejsen mine varmeste anbefalinger. Rigtig god tur!