Et cruise er et pengeløst samfund. Dit nøglekort fungerer som betalingskort, og alle de køb du foretager ombord, vil blive påført kortet. På de fleste skibe er det muligt at følge dit forbrug på kahyttens tv under rejsen eller ved henvendelse i receptionen. Vær opmærksom på om børns nøglekort også er tilkoblet betalingskort, for at undgå uforudsete udgifter.
Du vil modtage en specificeret regning af kontoen den sidste dag af dit cruise, så du har mulighed for at kontrollere alle dine køb under cruiset. Vær opmærksom på, at enkelte køb foretaget den sidste aften, ikke figurerer på regningen, men vil blive lagt til på en afsluttende regning. Når debitkort (f.eks. MasterCard Direct og Visa Electron) registreres som betalingskort ombord, oplever vi desværre, at enkelte rederier ”holder” på et ikke ubetydeligt beløb på kortet, som først bliver frigivet op til 30 dage efter hjemkomst.
Langt de fleste rederier accepterer Visa kort, MasterCard og American Express som betalingsform ombord på skibene. Vi anbefaler, at du medtager to forskellige kreditkort, så du slipper for problemer, hvis det ene kort pludselig ikke virker.
Bemærk, at jeres kort skal være godkendt til udenlandske betalinger, og at det ikke er alle skibe, der accepterer Mastercard Direct eller VisaElectron. Kontakt MyCruise for information om kortet er gyldigt ombord.
På sidste dag af dit krydstogt, vil du får udleveret bagagemærker – udfyld informationer på mærkerne og følg instruktionen, der er vedlagt i kahytten. Bagagen vil herefter blive afhentet af besætningen. Vi anbefaler, at du pakker skrøbelige, vigtige og værdifulde genstande i håndbagagen.
I kahytten bliver der hver aften lagt et dagsprogram for den følgende dag. Dagsprogrammet vil blandt andet indeholde informationer om aktiviteter og underholdning ombord, udflugter, restauranternes åbningstider samt dresscode til aftenarrangementet, og det anbefales at læse programmet igennem.
Programmet er typisk på engelsk, men kan oftest også fås på tysk, fransk eller italiensk, men desværre ikke på de skandinaviske sprog.
Det er enkelt at planlægge, hvad du skal have med dig på cruiset. Om dagen har du brug for almindeligt tøj alt efter vind og vejr. Lidt pænere tøj er påkrævet til om aftenen og kan sammenlignes med, at man spiser på en pæn restaurant. På et 7 nætters cruise er der typisk to formelle aftener, og det er derfor en god idé også at pakke kjole, jakkesæt og slips. Bemærk, at skibets aircondition kan føles kold.
Aftenpåklædningen kan variere fra rederi til rederi og fra dag til dag.
Læs mere om rederiernes specifikke dresscode under Skibe og rederier.
Under dit krydstogt vil du få personlig service fra teamet ombord, hvoraf mange arbejder "bag kulisserne" for at skabe den bedst mulige oplevelse. For at gøre dette retfærdigt og enkelt opkræves et automatisk servicegebyr (drikkepenge) pr. person pr. dag på din ombordkonto. Dette gebyr fordeles mellem hele serviceteamet, herunder kahyts- og rengøringspersonale, restaurant- og barpersonale, køkkenpersonale samt øvrige, der bidrager til din oplevelse ombord.
Drikkepenge og servicegebyrer kan variere
På nogle krydstogter er drikkepenge og servicegebyrer inkluderet i prisen, mens de på andre tilføjes som en ekstra omkostning.
Hvornår og hvordan drikkepenge opkræves kan også variere. Nogle rederier tilføjer dem ved rejsens afslutning, mens andre tilbyder muligheden for at forudbetale drikkepengene før afrejse, hvilket kan være en praktisk løsning. Hvis dette gælder for din rejse, fremgår det tydeligt af din bookingbekræftelse.
Ekstra drikkepenge
Det er også almindeligt at give ekstra drikkepenge til guider og chauffører under udflugter.
SPA-behandlinger og drikkevarer
På de fleste krydstogtskibe tilføjes et servicegebyr på cirka 15-18 % på SPA-behandlinger og alkoholholdige drikkevarer. Dette gebyr er normalt angivet nederst på drikkemenukortet. Hvis du forudbestiller og betaler for en drikkepakke fra rederiet, er dette servicegebyr allerede inkluderet i pakkens pris.
Strømforsyningen på skibene er på 110 og 220 V, så det er muligt både at anvende normale danske stik og amerikanske. Hårtørrer findes i alle kahytter. Der er typisk aircondition i alle kahytter, samt i alle fællesområder.
Et cruise er en oplagt mulighed for en aktiv ferie eller for at slappe af og koble af fra hverdagen. Der er masser af muligheder for både afslapning, selvforkælelse og træning ombord på krydstogtskibet, som fx massage, ansigtsbehandling, frisørsalon, sauna, tyrkisk bad, yogahold og meget mere.
Langt de fleste skibe tilbyder topmoderne spa-, wellness- og fitnessfaciliteter samt mulighed for træningshold og personlig træning.
Læs mere om de specifikke faciliteter under Skibe og rederier
Du behøver ikke at medbringe håndklæder. Der findes både håndklæder i kahytten, ved poolen, og har du brug for at tage et håndklæde med i land, fx til en strandtur, så spørger du blot din cabin steward.
Gæster kan blive kontaktet via telefon på skibet. Vær dog opmærksom på, at telefonsamtaler til og fra skibene er dyre. Du kan også benytte din mobiltelefon de fleste steder, men også her skal du være opmærksom på evt. høje roamingpriser.
Skibene har som regel internetcaféer ombord, og man kan vælge at betale pr. min. eller købe en større datapakke. En del af skibene tilbyder også trådløst internet, som gæsterne har mulighed for at benytte mod betaling.
Læs mere om internet på skibene under Skibe og rederier.
Nødtelefon nr.: (+45) 51 93 60 19
Nødtelefonnummeret må KUN benyttes, hvis der er tale om en absolut akut situation, og dette bedes venligst respekteres.
Alle andre henvendelser kan rettes til vores kontor på tlf. 70 22 59 59 eller på [email protected]. Se åbningstider her.
Du bestemmer selv, om du vil blive ombord på skibet, eller om du vil stige af. Det koster ikke noget at komme i land, når skibet lægger til en havn, og du må gå af og på ligeså mange gange, du har lyst.
Tag dit pas og dine rejsedokumenter med hen til skranken i cruiseterminalen, hvor du vil bliver tjekket ind, og dit nøglekort bliver udstedt. Nøglekortet fungerer som dit identifikations- og betalingskort ombord.
Tidspunktet for ombordstigning er angivet på billetten. Hvis du ikke er ombord på skibet mindst to timer før skibets planlagte afgangstidspunkt, antages det, at du ikke skal med, derfor anses bestillingen som afbestilt, og du mister din indbetaling. Det er derfor meget vigtigt, at du overholder de tider, som er angivet i din billet, og vi anbefaler, at du går ombord i god tid. Bemærk, at du altid kan ringe til skibet eller MyCruise, hvis du bliver forsinket – tlf. nr. står på din billet.
Vi anbefaler, at du pakker en lille håndbagage med det du har brug for til de første par timer ombord, da det kan tage lidt tid, før bagagen bliver bragt til din kahyt.
Rygning ombord på krydstogtskibene er indskrænket, men der er enkelte afmærkede områder ombord, hvor rygning er tilladt.
Læs mere om rederiernes specifikke rygeregler under Skibe og rederier.
Sproget ombord på krydstogter er primært engelsk, hvilket betyder at dagsprogrammer, menukort osv. ikke findes på dansk. Hvis du føler dig usikker på sproget, kan vi anbefale, at du downloader appen Google Translate, som findes både i App Store og Google Play. Med denne app peger du blot telefonens kamera mod teksten og så oversætter den teksten til dansk. Du kan også bruge appen som ordbog, hvis du får brug for hjælp i kommunikationen med personalet.
Hvis uheldet er ude, og du bliver syg ombord på krydstogtet, så er du heldigvis i trygge hænder. Få former for ferier tilbyder samme mulighed for kvalificeret lægebehandling. Uanset hvor man er i verden, har alle krydstogtskibe en læge og/eller et hospital ombord.
De mest almindelige sygdomme kan således behandles under ferien, da der også typisk findes et stort apotek ombord. Opstår der mere komplicerede sygdomme, vil man dog altid tage kontakt med hospitaler og læger i land. Vær opmærksom på, at du selv må betale, hvis du har brug for lægehjælp, og vi anbefaler derfor kraftigt, at du tegner en rejseforsikring, inden du tager af sted.
Læs mere om rejseforsikring her.
Tøjvask og rens af tøj er tilgængeligt ombord. Spørg den cabin steward, som er tilknyttet din kahyt, for flere informationer og priser.
Når du er på krydstogt, vil du automatisk få mange oplevelser – både til lands og til vands. Skibene tilbyder et hav af udflugter, og du kan vælge at bestille udflugterne hjemmefra eller ombord på krydstogtskibet.
Hvis du vil være sikker på at få plads på en bestemt udflugt, anbefaler vi, at du bestiller hjemmefra, da enkelte udflugter kan blive udsolgt. De fleste skibe tilbyder et væld af udflugter til lands, fx golfudflugt eller byvandring, men udbuddet af udflugter varierer fra rederi til rederi. Hvis du har foretaget en booking, vil du kunne logge ind på rederiets hjemmeside, og se hvilke udflugter der er tilgængeligt på lige netop din rejse.
Du kan også vælge at gå i land og opdage destinationen på egen hånd.
Læs mere om de udflugter, som skibene tilbyder under Skibe og rederier.
Vi anbefaler, at man medbringer lokal valuta samt/eller et af følgende kreditkort: Eurocard/Mastercard, American Express, Diners eller Visa/Dankort. Hotellerne kræver ofte et kreditkort, de kan skrive regningen på. Også ved leje af bil er kreditkort nødvendigt.
Uanset hvor i verden du rejser, er US dollars anerkendt som valuta, der enten accepteres direkte eller nemt kan veksles ombord på skibet eller i land.
Vær dog opmærksom på, at den kurs skibene tilbyder, kan være dyr, og det kan derfor være en god idé at medbringe destinationens specifikke valuta hjemmefra. Du kan benytte euro og dollars ombord på de fleste skibe. Bemærk, at ikke alle skibe accepterer MasterCard Direct eller Visa Electron.
Regler for servicedyr kan variere mellem forskellige krydstogtrederier og skibe. I de fleste tilfælde er servicedyr dog velkomne ombord. Et servicedyr er en hund, der er trænet specifikt til at udføre opgaver eller arbejde, som hjælper en person med et handicap. Disse hunde betragtes ikke som almindelige kæledyr og er omfattet af særlige rettigheder i henhold til gældende tilgængelighedsregler.
For at dokumentere, at en hund er et servicedyr, kræves der dokumentation. Det kan for eksempel være et ID-kort, skriftligt certifikat, sele eller halsbånd med mærkning.
Hvis du planlægger at medbringe en servicehund, skal du kontakte MyCruise ved booking og oplyse dette. Vi kontakter da rederiets afdeling for særlige behov. Visse skibe tilbyder områder til luftning (typisk 1,2 x 1,2 meter med bark eller græstørv), men tilgængelighed og placering kan variere.
Visse områder ombord kan have begrænset adgang for hunde, og servicedyr skal altid være i snor eller bære sele.
Det er gæstens fulde ansvar at tage sig af og overvåge sin servicehund under hele rejsen. Skibets personale har ikke ansvar for at fodre, lufte eller tage sig af dyret. Du må medbringe en rimelig mængde foder og madskåle ombord uden ekstra omkostninger. Hvis du har brug for køleopbevaring til hundemad, skal dette også oplyses ved booking.
Hvis skibet anløber en havn, hvor servicedyr ikke må gå i land, skal du selv arrangere, at hunden passes i den periode. Hunde må ikke efterlades alene i kahytten, og personalet har ikke ansvar for opsyn.
Det er ikke tilladt at medbringe planter, frugter, grøntsager, blomster eller frø til Den Europæiske Union uden et plantesundhedscertifikat. Bananer, kokosnødder, dadler, ananas og durianfrugter samt planter, frugter, grøntsager, blomster og frø fra Schweiz eller Liechtenstein er undtaget dette krav. Kommer de fra EU-områderne Ceuta, Melilla, De Kanariske Øer, Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique, Mayotte, Réunion, Saint-Barthélemy eller Saint-Martin skal man også medbringe plantesundhedscertifikat.