Bagage på fly

De fleste luftfartselskaber tillader mellem 20-23 kilo indchecket bagage pr. person (Norwegian 20 kilo). Antal stykker bagage og vægt afhænger af luftfartselskabet, og hvilken type billet du har købt, og det eksakte antal vil fremgå af din flybillet. På europæiske flyvninger med KLM, Air France og British Airways er bagage normalt ikke inkluderet i prisen. Find desuden mere information om bagageregler på det pågældende luftfartselskabs hjemmeside.


Håndbagage

De fleste luftfartselskaber tillader ca. 5-10 kilo håndbagage pr. person. Håndbagagen skal typisk have specifikke mål, og de eksakte mål samt vægt vil fremgå af din flybillet.

EU har indført regler, der begrænser mængden af væske, som flypassagerer må medbringe i deres håndbagage. Reglerne gælder for alle flypassagerer, der rejser fra EU-lufthavne, og indchecket bagage er ikke omfattet  af reglerne. I håndbagagen er det kun tilladt at medbringe væsker eller flydende stoffer i beholdere, der maksimalt kan rumme 100 milliliter. Man må godt medbringe mere end én beholder i sin håndbagage, men ikke  flere end der kan være i en gennemsigtig, genlukkelig pose med et rumfang på én liter. Det er kun tilladt at medbringe én af disse poser pr. passager.

Når der i EU-reglerne nævnes væsker, gelé og væskeformige substanser omfatter det mere end bare vand og læskedrikke.

Det drejer sig bl.a. om:

  • Væsker som for eksempel vand, juice, saft, suppe og sirup
  • Parfume, barbersprit, eau de cologne og lignende

  • Delvist flydende stoffer som for eksempel hårshampoo og tandpasta

  • Olier og cremer, for eksempel håndlotion eller solcreme

  • Indholdet i beholdere under tryk, for eksempel deodorant, barberskum og lignende

  • Blandinger af faste og flydende stoffer

Bemærk at visse væsker er undtaget for EU’s regler. Fx babymad, medicin og lignende, som må medbringes til brug på flyrejsen i større kvanta end 100 milliliter. Man bør dog være forberedt på, at sikkerhedspersonalet kan forlange bevis for væskens ægthed.

MyCruise anbefaler, at man allerede hjemmefra sikrer, at væsker og væskeformige stoffer i størst muligt omfang er placeret i den indcheckede bagage. Du kan læse mere om reglerne for håndbagage på det pågældendeluftfartselskabs hjemmeside.

 

Bagage til USA

På grund af sikkerhedskontrollen ved indrejse i USA må al indchecket bagage ikke aflåses. Ved eventuel efterfølgende forsikringssag på grund af skadet bagage, dækker forsikringen kun, såfremt dette er overholdt.

 

Check-in på dit fly

Du har mulighed for at foretage online check-in på dit fly fra 30 timer til 1 time før afgang - afhængig af luftfartsselskab. Når du foretager online check-in, har du mulighed for at vælge sæde (mod betaling hos enkelte luftfartsselskaber).

Online check-in er også tilgængelig, selv om du har bagage, som skal tjekkes ind. Bagagemærker kan udskrives i selvbetjeningsautomaterne i lufthavnen. 

Du kan også trykke her og se Københavns Lufthavns check-in guide. 

Nedenfor finder du en liste over de fleste luftfartsselskaber, vi samarbejder med, samt tidspunkt for muligt online check-in. Du finder dit flybookingnummer på din flybillet.

 

Forsinket/beskadiget bagage

Hvis du har mistet din bagage eller den er blevet beskadiget undervejs, så er det meget vigtigt, at du får lavet en rapport i lufthavnen.

Du skal kontakte det handlingsselskab, som har håndteret det fly, du fløj med. Du finder typisk handlingsselskabet ved bagagebåndet eller i ankomsthallen. Rapporten vil indeholde et referencenummer samt et telefonnummer, som du senere kan kontakte for at høre, hvor langt bagagen er nået.

 

Mødetid i lufthavnen

MyCruise anbefaler, at du møder i lufthavnen senest 2 timer inden afrejse. Den eksakte mødetid vil fremgå af din flybillet, og du kan desuden finde nærmere information på luftfartselskabets hjemmeside.

 

Pas

Det er altid dit eget ansvar at medbringe de nødvendige papirer og dokumentation på krydstogtrejsen, herunder pas og visum. Dit pas skal være gyldigt mindst 6 måneder efter afrejsedatoen. Kontroller venligst, at navn i pas og bookingreservation er identiske. Vær opmærksom på, at MyCruise opkræver et gebyr, hvis navnet i bookingreservationen skal ændres. Børn og spædbørn skal have eget pas. Børn der rejser med andre end deres forældre og/eller med forældre med andet efternavn, bedes kontakte os inden afrejse. MyCruise er ikke ansvarlig for følgerne af manglende eller ikke gyldigt pas. Rejsende kan nægtes adgang, hvis passet er beskadiget. Du kan læse mere om de gældende pasregler på politi.dkBemærk, at særlige regler gælder for USA, også på transitbesøg. Se information om rejseregler til USA nedenfor.

 

Rejseregler til Canada

Der er ændrede visumregler til Canada, og det er nu nødvendigt for danske statsborgere med en indrejsetilladelse til Canada. Reglerne er også gældende, selvom du kun mellemlander i Canada på vej til en anden destination. Indrejsetilladelsen hedder eTA og koster kun ca. 7 CAD. Du ansøger om eTA online. Ansøgningen vil typisk blive godkendt inden for ganske få minutter, hvis der ingen bemærkninger er. For at være på den sikre side, anfaler vi dog, at du ansøger om eTA så snart, du har bestilt din rejse. Du kan ansøge om eTA til Canada her 
Husk at udskrive en kopi af din eTA, når den er godkendt, da du skal fremvise denne i lufthavnen. 

 

Rejseregler til USA

Danske statsborgere behøver ikke visum til USA, men du skal huske at udfylde en online forhåndsgodkendelse (ESTA) senest 3 dage før afrejse. MyCruise kan desværre ikke være behjælpelig med dette, da formularen skal udfyldes af den rejsende selv. Når ESTA-formularen er udfyldt og godkendt, er det vigtigt, at du printer den og medbringer den på din rejse.

ESTA (Electronic System for Travel Authorization) er en elektronisk afløser for det gamle system med papirformularer, og formularen findes på ESTA’s officielle hjemmeside: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

Ved ansøgning om ESTA vær venligst opmærksom på, at du udfylder information præcis, som det står opført i dit pas. Spædbørn med dansk pas skal også ESTA-godkendes. US Customs and Border Protection (CBP) opkræver et mindre gebyr på ca. 14 dollars pr. person, som betales med kreditkort på hjemmesiden.

Typisk godkendes en elektronisk ESTA-ansøgning på få sekunder, men er svaret ”PENDING,” (afventende) foretages en automatisk rutineundersøgelse, og svaret vil ifølge myndighederne være klar i løbet af max 72 timer. Den rejsende får et kontrolnummer, som man skal skrive ned og medbringe. Får du afslag på ansøgningen, skal du forbi den amerikanske ambassade i København.

En ESTA godkendelse af den rejsendes ansøgning gælder i to år eller til passets udløb, alt efter hvad der kommer først.

Bemærk, at en ESTA-godkendelse ikke garanterer indrejse i USA. Godkendelsen tjener alene som et grønt lys for, at flyselskabet må flyve dig til USA. Den egentlige indrejsetilladelse gives fortsat af immigrationsmyndighederne i den amerikanske ankomstlufthavn.

 

Toldfri varer

Grundet sikkerhedsreglerne omkring væsker i håndbagagen skal man være opmærksom på, at selvom væsker som er købt efter passage af sikkerhedssystemet og er forseglet, så kan det ske, at varerne bliver konfiskerede, hvis man er i transit i en europæisk lufthavn før ankomsten til Danmark. Det kan skyldes, at der i de pågældende EU-lufthavne er iværksat strengere sikkerhedsregler end EU’s fælles minimumskrav.