img priceGuarantee
70 22 59 59
Ring eller skriv for forespørgsel eller booking.
Vores telefoner er åbne mandag-torsdag, kl. 9 -17, fredag 9 -16.30 og lørdag 10-14.

Flyforsinkelse - hvad gør jeg?


Som forbruger har du forskellige muligheder, hvis du skulle havne i den irriterende situation, at dit fly er forsinket. Vi har samlet en række råd og fakta nedenfor. Det er dog vigtigt for os at understrege, at MyCruise desværre IKKE kan være behjælpelig med at søge kompensation, da det rent juridisk er en sag mellem dig som forbruger og flyselskabet. 

 

1. I henhold til EU-forordning 261/ 2004, har du ret til en kompensation på op mod 4.500 kr., hvis dit fly er forsinket mere end tre timer, eller det bliver aflyst.

2. Du har ret til kompensation på flyvninger udgået fra et EU-land, men også ved rejser uden for EU og ind i EU, hvis rejseselskabet er europæisk.

3. Der er en forældelsesfrist på tre år. Så hvis du har gemt dine gamle flybilletter, boardingpass osv., så kan du stadig nå at få penge ud af en tidligere forsinkelse.

4. Husk at beholde dit boardingpass og dine informationer fra flyvningen. Det er nødvendigt, når du skal indsende dit krav om erstatning.

5. Du skal typisk sende en e-mail til flyselskabet med dit erstatningskrav. Selskabet har fire uger til at svare på henvendelsen. Husk at henvise til de rigtige paragraffer. Blandt andet EU-forordningen 261/2004 og Wallentin-Hermann-dommen, der har dannet præcedens på området.

6. Hvis du får afslag, har du mulighed for at klage til Trafikstyrelsen, der er det organ, som skal håndhæve, at EU-reglerne bliver overholdt i Danmark.

7. Flyver du fra andre EU-lande end Danmark, skal du klage til det pågældende lands klageinstans.

8. Får du medhold af Trafikstyrelsen, skal flyselskabet udbetale pengene – det sker bare langtfra altid. Her er det vigtigt, at du er vedholdende over for flyselskabet – du kan evt. lægge sag an.

9. Hvis det ender med en retssag mod flyselskabet, er det vigtigt, at du sætter dig ordentligt ind i sagerne ved f.eks. at læse tidligere domme på området.

10. Du kan også vælge den lette løsning og kontakte firmaer som Flyforsinkelse.dk eller Airhelp. dk, der har specialiseret sig i at føre den slags sager.

11. Hvis de tager din sag til retten og vinder, så koster det 25 pct. af det beløb, du har ret til. Taber de sagen, koster det dig ikke en krone.

Kilder: Taenk.dk, Flyforsinkelse.dk, Airhelp.dk og Trafikstyrelsen.dk, bt.dk

 

Du kan læse mere om dine rettigheder som flypassager her